Jonathan Haid studied Cultural Theory and History at the Universität Leipzig and the Humboldt-Universität zu Berlin.
With his dissertation project Nitrocellulose. A Material and Media History of the Humanities, he focuses on the intersection of media studies and the history of science.
“Stoffliche Provenienzforschung. Geschichten von Medien, Materialien und Wissenschaften“, with Lotte Schüßler, as part of the lecture series Methoden der Mediengeschichte: Welche Medien, welche Geschichte/n?, Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft, 29.04.2024.
“Zelluloidfilm: Extraktive Materialitäten”, at the FFK37: Film- und Medienwissenschaftliches Kolloquium 2024, Goethe-Universität Frankfurt am Main. March 2024.
“The Humanities, Media, and Their Material Provenance”, presented with Viktoria Tkaczyk and Lotte Schüßler, as part of the lecture series Dis/Entangling Perspectives in Material Research, Humboldt-Universität zu Berlin, Cluster of Excellence Matters of Activity. November 2021.
“Kulturforschung mit Zelluloid: Kolonialhandel, Rohstoffe, Film”, at the annual conference of the Gesellschaft für Medienwissenschaft 2021, Universität Innsbruck. September 2021.
“The Raw Materials of Celluloid Film: Wartime Economy, Educational Animation, and Film’s Plasticity”. In Research in Film and History, no. 5, Issue: Educational Film Practices. 2023.
“Richtungshörer im Ersten und Zweiten Weltkrieg. Auditive Wissenstechniken zwischen Experimentalpsychologischer Forschung und Kriegstechnologie”. In Eintauchen / Auftauchen, edited by Bild Wissen Gestaltung. Ein Interdisziplinäres Labor. Berlin: 2018.
“Der Klang des kranken Körpers. Ein kulturhistorischer Einblick in die Didaktik der Auskultation.” In bewegen – übersetzen – anstoßen, edited by Bild Wissen Gestaltung. Ein Interdisziplinäres Labor, 64–71. Berlin: 2017.